Onderhoud
Onze kachel is er eentje van Harry Leenders, we hebben hem nu zo'n 22 jaar en zijn er nog steeds erg blij mee. Die van ons wordt niet meer gemaakt, maar het is dus ongeveer deze. Elk jaar als we de schoorsteen vegen 'doen' we ook zoveel mogelijk de binnenkant van de kachel, er zit een speciaal lucht aan-en afvoersysteem in. Zo'n tien jaar geleden hebben we de achterkant er eens een keer af gehad om hem helemaal goed schoon te maken en dat was nu blijkbaar ook weer eens nodig want hij trok voor geen meter, elke keer als ik het deurtje open deed kwam er een walm rook de kamer in. Het stukje dat Joop op de foto aan het leegzuigen is zat helemaal vol met as/stof en dat is nu weer mooi leeg, hij brandt weer als een tierelier. Heerlijk! Niet te hard, want het is niet koud buiten en dan is het snel te warm met Harry.
Maandag moet de Spit voor een APK keuring, dat moet al een tijdje en voordat we een bekeuring in de bus krijgen vandaag eerst maar eens geregeld en even afgestoft, met een vuile Spit kan je je niet op straat vertonen natuurlijk.
tien reacties
Lijkt mij een hele klus, maar goed, hij brandt nu weer fijn. Ik geloof dat mijn nicht in Groningen er ook zo een heeft, maar ik kom er altijd ‘s zomers, dus heb ik hem nog nooit zien branden. Nou, dan de Spit nog en zo is januari (door jou zo gehaat) weer snel om. Hoe gaat het breien??
Heerlijk lijkt me zo’n kachel, en het onderhoud neem je dan vast voor lief!
De Spit ziet er nu vast weer spik en span uit, hopelijk is de APK geen probleem.
groetjes en een fijn weekend!
Elmar
Alles kan natuurlijk.
Maar onderhoud is wel belangrijk, een jaar is zo om, maar tien jaar zijn dat ook.
Zeg, hoezo kom ik, als Rover 2200 TC bezitter, nu pas te weten dat jullie een Triumph Spitfire hebben??
Ja zo zie je maar,alles moet je optijd bijhouden,of het nu een beurtje of een keuringkje van kachel of voor de spit is.